Persoonlijke verhalen en persoonlijke ervaringen zijn bij uitstek een prachtig startpunt voor leren. Verhalen raken, ze verbinden, ze inspireren, geven structuur en betekenis. Verhalen zijn een prachtige en krachtige manier om iets concreet te maken, informatie te delen, waarden te communiceren, om contact te maken, helderheid te bieden en/of saamhorigheid te vergroten.  We slaan verhalen makkelijk op en ze zetten aan tot actie. De methodiek en het boek ‘Leren van verhalen’ verbindt betekenisvolle verhalen en ervaringen aan leren en ontwikkelen. Reflectie (leren van ervaringen) is pas zinvol als het voor de lerende betekenisvol is. Dat lijkt een open deur, die toch vaak gesloten blijft in de praktijk.
Betekenisvolle verhalen vragen om oprechte aandacht, betrokkenheid, actief luisteren en waardering. De methodiek gaat verder dan het betekenisvolle verhaal en nodigt de lerenden uit om op een systematische wijze (leer)doelen, keuzes en/of acties te koppelen aan de succesvolle of juist vervelende ervaring. De methodiek stimuleert de zelfsturing van de deelnemers. De methodiek wordt niet als een geïsoleerde activiteit gezien, maar als een leercultuur waarbij de lerende de regie heeft over leven, leren en loopbaan. Dat vraagt om deskundige begeleiding en ervaren pedagogisch-didactische professionals. 
Lees hieronder het verhaal van Maarten van Gils, leading lector van het HAN zwaartepunt SLIM Smart Region en Boris van Ast die als student kennis maakte met De Netwerkplaats en nu directeur is van het succesvolle bedrijf Metis AI. Auteur Sander Berendsen is als docent-onderzoeker en onderwijsontwerper verbonden aan ROC Graafschap College in Doetinchem en als lerarenopleider aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. 

Back to Top